ZŁOTA KARTA PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA

ZŁOTA KARTA PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA

To zbiór wskazówek pomocnych w realizacji zasad zdrowego odżywiania, opracowanych przez wiodące polskie towarzystwa zajmujące się zdrowiem.

 

Sprawdź, które zasady już realizujesz, a które Twoje nawyki wymagają zmiany. Wpisz w puste pola ilość punktów według poniższego kryterium i zobacz jaki masz wynik!

  • 0 pkt- nie realizuję tej zasady 
  • 0,5 pkt- realizuję tę zasadę częściowo 
  • 1 pkt- realizuję tę zasadę w większości 

 

1. Należy spożywać co najmniej 3 posiłki dziennie o umiarkowanej wielkości - w tym koniecznie śniadanie.
2. Każdy posiłek powinien zawierać produkty zbożowe, takie jak: pieczywo ciemne, płatki z pełnych ziaren, kasze, makarony lub ziemniaki.
3. Do każdego posiłku powinno się dołączyć warzywa i owoce lub spożywać je między posiłkami (mogą być mrożone).
4. Należy pić codziennie co najmniej 2 pełne szklanki mleka (najlepiej chudego) lub tyle samo kefiru i jogurtu oraz zjadać 1- 2 plasterki serów.
5. Każdego dnia powinno się jeść 1 porcję: ryb, drobiu, grochu, fasoli lub mięsa (do wyboru).
6. Należy spożywać codziennie 1 łyżkę stołową oleju lub oliwy oraz nie więcej niż 2 łyżeczki margaryny miękkiej (bez tłuszczów trans).
7. Powinno się pić wodę mineralną oraz naturalne soki warzywne i owocowe (nie mniej niż 1 litr dziennie).
8. Należy unikać nadmiaru soli, cukru i alkoholu.
SUMA PUNKTÓW

 

TWOJE PUNKTY TWÓJ SPOSÓB ODŻYWIANIA JEST
6-8 Bardzo dobry! Tak trzymaj!
2,5-5,5 Średni. Popracuj nad zasadami, których nie realizujesz!
0-2 Do poprawy! Zapoznaj się raz jeszcze z 8 zasadami i postaraj się je wprowadzić do swojego codziennego życia!

 

Zapraszamy do udziału w projekcie "Aktywne Diady"!

aktywne.diady.wroclaw@swps.edu.pl

Zobacz także