Witaminy i składniki mineralne

Co z witaminami? Czy im więcej witamin tym lepiej?

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W postaci naturalnej występują w wielu produktach spożywczych. Ilość witamin potrzebną do zachowania zdrowia zapewnia zrównoważona dieta. Pamiętajmy jednak, że zarówno ich niedobór jak i nadmiar będzie niekorzystnie oddziaływał na nasz organizm. Z tego względu jeśli Twoja dieta obfituje w warzywa i owoce to nie potrzebujesz już witaminizowanych płatków śniadaniowych ani fortyfikowanych w witaminy napojów.

Warto wiedzieć, że rozróżniamy dwie główne grupy witamin:

  • witaminy rozpuszczalne w tłuszczach 
  • witaminy rozpuszczalne w wodzie

  

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A D, E i K Witaminy rozpuszczalne w wodzie: witaminy z grupy B i witamina C

Witamina:

A-Wspomaga wzrok,  wpływa na kondycję naszej skóry!

D-Wspomaga rozwój i mineralizacje kości, zmniejsza        ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II!

E-Spowalnia procesy starzenia się, zapobiega    uszkodzeniom materiału genetycznego!

K- Zapewnia krzepliwość krwi, hamuje rozwój nowotworów, przeciwdziała osteoporozie!

Witamina:

C- wspomaga układ krwionośny, przyspiesza efekty leczenia w chorobach nowotworowych, wzmacnia układ odpornościowy!

B-witaminy z tej grupy odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz poprawiają sprawność umysłu, wpływają także na prawidłowy metabolizm i pracę układu pokarmowego!

Występują najczęściej w pokarmach takich jak:

  • oleje rybne (trany) (A, D)
  • produkty mleczne, jaja, wątroba, podroby (A-retonol), czerwone, żółte i zielone warzywa i owoce np. brokuł, marchew, morele (A- β-karoten)
  • tłuszcze roślinne, produkty zbożowe , orzechy (E)
  • zielone warzywa liściaste: szpinak, sałata, brukselka, herbata zielona, fermentowane produkty sojowe (K)

 

  • witamina C występuje w produktach roślinnych, głównie w surowych owocach, takich jak:, czarne porzeczki, truskawki, jabłka, owoce cytrusowe oraz w warzywach takich jak: kapusta, papryka, nać pietruszki, brukselka, kalarepa,
  • witaminy z grupy B występują w produktach zbożowych, mięsie, wędlinach, podrobach, drożdżach, mleku i jego przetworach, jajach, 
  • organizm odkłada sobie zapasy tych witamin w tkance tłuszczowej i korzysta z nich w okresach, gdy tej witaminy nie dostarczamy. Jednak długotrwałe przedawkowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Ryzyko toksyczności tych witamin jest w związku z tym znacznie większe niż witamin rozpuszczanych w wodzie!
  • ich nadmiar zwykle zostaje wydalony z moczem, choć organizm zostawia sobie niewielkie rezerwy.

Niedobór:

  • witaminy D prowadzi do krzywicy i wzrostu ryzyka wystąpienia cukrzycy typu II!
  • witamin antyoksydacyjnych (A, E,) obniża sprawność układu odpornościowego a także syntezę kolagenu w skórze!

Niedobór:

  • witaminy C może potęgować ryzyko powstawania zmian miażdżycowych i nowotworowych!
  • witamin z grupy B jest powiązany z chorobami skóry i układu nerwowego!

 

Zapraszamy do udziału w projekcie "Aktywne Diady"!

aktywne.diady.wroclaw@swps.edu.pl

Zobacz także