Szczegółowe zalecenia dla osób cierpiących z powodu chorób układu krążenia lub znajdujących się w grupie ryzyka

Zalecenia dla osób z rozpoznaną chorobą układu krążenia lub znajdujących się w grupie ryzyka zachorowania

Ta sekcja dotyczy Ciebie, jeżeli cierpisz z powodu CHUK i nie masz przeciwwskazań do uprawiania aktywności fizycznej lub znajdujesz się w grupie ryzyka zachorowania czyli m.in.: masz cukrzycę, palisz, nie jesteś aktywny fizycznie, masz nadwagę/otyłość, stosujesz niewłaściwe nawyki żywieniowe, masz podwyższone wartości ciśnienia tętniczego i cholesterolu, ukończyłaś/łeś 50 r. ż., wśród Twojej najblizszej rodziny występowały przypadki przedwczesnej choroby sercowo-naczyniowej.

Jaka ilość aktywności fizycznej jest dla mnie odpowiednia?

  • Dla osób z rozpoznaną CHUK zalecane są ćwiczenia o umiarkowanej intensywności od 3 do 5 razy w tygodniu trwające co najmniej 30 minut. 
  • Można dowolnie dzielić ten czas w ciągu dnia, jednak jednorazowo aktywność fizyczna powinna trwać co najmniej 10 minut.
  • Zacznij od ćwiczen o niskiej intensywności, by z czasem zwiększać ją do poziomu umiarkowanej (zwłaszcza jeśeli dotąd nie wykonywałaś/eś żadnej aktywności).
  • Pamiętaj o rozgrzewce przed rozpoczęciem aktywności oraz ćwiczeniach wyciszających na zakończenie.
  • Stosuj ćwiczenia aerobowe (wytrzymałościowe): szybki spacer, nordic walking, jazda na rowerze, pływanie.
  • Niewskazany dla Ciebie jest nadmierny, intensywny i wyczerpujacy wysiłek oraz ćwiczenia o charakterze siłowym: szybkie biegi/sprint, intensywne ćwiczenia na siłowni, sporty zespołowe wymagające współzawodnictwa, podnoszenie ciężarów, kopanie łopatą, przenoszenie ciężkich przedmiotów, nurkowanie, sporty związane z silnym oziębieniem organizmu (niektóre sporty zimowe, skoki do wody)
  • Jeżeli chorujesz na cukrzycę nie rozpoczynaj aktywności jeśli poziom glukozy we krwi wynosi poniżej 120mg/dl lub powyżej 250 mg/dl (możesz zmierzyć poziom cukru za pomoca glikometru).
  • Jezeli chorujesz na nadciśnienie tętnicze (>140/90) mierz ciśnienie przed rozpoczęciem i po zakończeniu ćwiczeń. Przeciwwskazaniem do wysiłku fizycznego w danym dniu jest wartość ciśnienia tętniczego > 160/100 mmHg.
  • Podczas ćwiczen nie powinieneś przelraczać 60% maksymalnej wartości tętna. Pamiętaj, że ćwiczenia powinny mieć taką intensywność, byś zawsze mógł spokojnie podczas nich rozmawiać!

UWAGA!

Jeśli nie masz pewności czy możesz sobie pozwolić na taką ilość aktywności fizycznej skonsultuj sie ze swoim lekarzem prowadzącym!

Pamiętaj!

Jeżeli podczas wysiłku fizycznego odczuwasz objawy, takie jak: uczucie ściskania lub ból w okolicach klatki piersiowej promieniujący do okolic żuchwy, ramion lub pleców, zawroty głowy, wrażenie zbliżającefo się omdlenia, trudności w oddychaniu lub płytkość oddechu, nadmierną potliwość, nudności, nieregularne lub znacznie przyspieszone bicie serca natychmiast przerwij wykonywaną czynność i odpocznij.

Jeżeli objawy będą utrzymywać się dłużej niż 5-10 minut jak najszybciej szkonsultuj się z lekarzem. 

Zapraszamy do udziału w projekcie "Aktywne Diady"!

aktywne.diady.wroclaw@swps.edu.pl

Zobacz także