Aktywność fizyczna

 

Czym jest aktywność fizyczna?

Aktywność fizyczna to każda aktywność, która powoduje, że twoje ciało rusza się i spala kalorie – to każdy ruch ciała związany z kurczeniem się mięśni, który zwiększa wydatek energetyczny organizmu.

Do aktywności fizycznej zaliczamy wysiłek podczas uprawiania różnego rodzaju sportów, takich jak pływanie czy bieganie, ale także zwyczajnych codziennych czynności, które w ciągu dnia wykonuje każdy z nas. Szybki spacer do sklepu, domowe obowiązki (np. sprzątanie), prace w ogrodzie, obowiązki zawodowe wymagające wysiłku fizycznego, zabawy i gry ruchowe lub taniec – to wszystko przykłady aktywności fizycznej.

 

Regularna aktywność fizyczna = same korzyści. 

Regularna aktywność fizyczna od umiarkowanej do wysokiej intensywności, taka jak: energiczne chodzenie, jazda na rowerze czy uprawianie jakiegoś rodzaju sportu, niesie ze sobą korzyści dla Twojego zdrowia niezależnie od tego ile masz lat! Dzięki aktywności fizycznej nie tylko będziesz lepiej wyglądać ale też lepiej się czuć!

 

Dla Ciała

 

Dla Ducha

 

  • Pomaga zredukować nadwagę i otyłość oraz utrzymać prawidłową wagę ciała.
  • Poprawia funkcjonowanie umysłu: zwiększa zdolność koncentracji i zapamiętywania oraz kreatywność (w każdym wieku!).
  • Wpływa na podnoszenie poziomu dobrego cholesterolu (HDL).
  • Polepsza nastrój i samopoczucie.
  • Wzmacnia kości, mięśnie i stawy – stanowi czynnik ochronny przed osteoporozą, zapobiega urazom układu ruchu, wspomaga leczenie zapalenia stawów (artretyzmu).
  • Poprawia funkcjonowanie poznawcze, sprzyja neurogenezie, czyli powstawaniu nowych komórek nerwowych w centralnym układzie nerwowym.
  • Poprawia koordynację ruchową, zapobiega wadom postawy (zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży).
  • Zwiększa pewność siebie i podnosi samoocenę - poprawia obraz ciała oraz fizycznych możliwości.
  • U osób starszych pomaga pozostać dłużej samodzielnym: aktywnym, silniejszym i sprawniejszym, redukuje ryzyko upadków oraz urazów.
  • U osób starszych aktywność fizyczna redukuje ryzyko utraty sprawności umysłowej (demencji).
  • Obniża ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia (o ok. 30-40%) i udarów mózgu (o ok. 20% u osób umiarkowanie aktywnych oraz o 27% u osób wysoce aktywnych fizycznie).
  • Pomaga zwiększać zdolność do radzenia sobie ze stresem.
  • Obniża ciśnienie krwi oraz stabilizuje częstość rytmu serca (także, jeżeli już cierpisz z powodu nadciśnienia tętniczego).
  • Obniża ryzyko zaburzeń nastroju i depresji, redukuje uczucie przygnębienia, drażliwości, niepokoju czy znużenia.
  • Wpływa na obniżenie poziomu całkowitego cholesterolu, złego cholesterolu (LDL) i trójglicerydów.
  • Ułatwia relaksację oraz poprawia jakość snu.
  • Zmniejsza krzepliwość krwi oraz zapobiega powstawaniu zakrzepów w naczyniach krwionośnych.
  • Wpływa na wyższy poziom zadowolenia z życia.
  • Obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 oraz syndromu metabolicznego – pomaga regulować poziom cukru we krwi (także, jeżeli już cierpisz z powodu cukrzycy), a także wystąpienia niektórych nowotworów (jelita grubego, piersi, macicy, płuc).
  • Pomaga obniżać poziom stresu.

 

Zapraszamy do udziału w projekcie "Aktywne Diady"!

aktywne.diady.wroclaw@swps.edu.pl

Zobacz także